Beleef een kort, droevig verhaal in first person
CURTAIN is een gratis te spelen simulatie die jij in de schoenen van Ally, een queer vrouw in een relatie met haar bandlid, Kaci. Met deze first-person-ervaring van dreamfeel kun je een aflevering in hun leeft. Je communiceert met objecten om je heen en ziet Kaci reageren en reageren op alles wat je doet.
Het effectieve gebruik van een levendige episode in een vaag, groter verhaal maakt CURTAIN een treuriger tegenpool voor Rijd me naar de maan. De game kiest ook voor gepixelde, onduidelijke graphics die een dromerig gevoel geven.
Een emotioneel uitdagend verhaal
Het uitgangspunt van het spel is om spelers een schijnbaar normale dag te laten beleven die slecht wordt. Hoewel de beweegredenen achter de personages nooit werden onthuld in CURTAIN, geven hun kleine acties en verbale signalen een gevoel van spanning en verstikking. De subtieleverkenning van volwassen relatiethema's zou een disclaimer moeten vereisen voor mensen die dezelfde ervaringen hebben gehad, aangezien bepaalde scènes of regels deze kunnen activeren.
Visueel gezien is het gebruik van wilde kleurrijke maar opzettelijk vage graphics laten het lijken alsof je Ally's leven in een droom herbeleeft. Spelers zullen zich realiseren dat het geen bug of videoprobleem is, aangezien het dialoogvenster, onderaan ondertiteld, duidelijk wordt weergegeven. Met de game kun je communiceren met verschillende objecten in huis en bij elke beweging die je maakt, kun je een opmerking of reactie van je partner verwachten.
De muziek in deze game sluit aan bij het verhaal en de grafiek. Je hoort gedurende de hele game een droevig, dreunend thema, wat helpt om de stemming te bepalen. Ten slotte zijn er verhaalelementen die niet volledig zijn onderzocht en het spel eindigt nogal abrupt. Het spel kan in minder dan 30 minuten worden beëindigd, waarna het spel zichzelf automatisch afsluit.
De grenzen van videogames verleggen
CURTAIN behoort zeker tot die indie-videogames die het medium als kunstvorm pushen. Alles eraan - graphics, muziek en mechanica - werken allemaal samen om een schrijnende ervaring te creëren van iets dat net zo normaal is als naar huis gaan na een optreden. De ontwikkelaars achter deze game leggen nauwkeurig de nuances vast die het spannend en uiteindelijk eng maken. Voor mensen met traumatische ervaringen, zou je dit bericht met de nodige voorzichtigheid kunnen benaderen.